Höjd punkter från Helags

Fjäll vädret som kom och fick så snabbt.

Tält turer

Fjäll bäckarna, dricka klart och kallt vatten.

Solnedgångarna bakom Sylarna

Jerrys överlykliga stunder då han hittar ett ben i naturen.

Teama dagar/kreativa stunder med personalen.

Vandrigen och övernattningen till Fältjägarstugan

Vardagliga fysiska träningar på olika sätt. Detta provade jag ändast en gång på då det var väldigt tungt att hämta från sjön ni ser.

Utsickterna från olika håll av Helagsberget.

Olika natur fenomen och plötsliga ting.

Kunna vandra ovanför molnen.

01.11.2017 kl. 12:38

Helg planer

Kottarna ryker och tiderna går fram i en snabb takt just nu. Vi är i Kudiby och imorgon reser vi till Irland, då vi skall gå på ett bröllop i helgen. Sen är vi hemma lite igen här tills vi far till Åland nästa veckoslut.

Det är det jag vet och ville berätta. Vi ses efter vi har drukigt lite öl.

10.10.2017 kl. 22:13

Krisp

Vi har haft minus grader och en riktigt krispig morgon. Fjällväder på riktigt när det är så växlande helatiden, nu har vi inte det längre utan det är sol och helt okej varmt.

Men den krispiga dagen var fin, och så snöade det.

27.09.2017 kl. 12:30

Tanke arbete

Vissa pass man har uppe på fjällstationen ger en mycket tid för olika tankar, som tex. när man städar. Allt skall ske ganska snabbt men man behöver inte oftast prata med någon. Då brukar jag fundera på olika saker man kan förbättra på Helags och hur jag har ändrats genom åren.
Iallafall är det mindre flumm och mera raka svar.
18.09.2017 kl. 12:46

Dags promenad

En helg i augusti var himlen så blå och solen så varm, så jag tog med mig två hundar och gick runt på fjället med olika destinationer. Hade kaffe i termosen och några smörgåsar med mig och bara njöt av att se att det börja bli ruska på marken.

07.09.2017 kl. 11:55

Sommar bröllops festen

Efter högsäsongen var vi bjudna på Oskar o Eevas bröllops fest i Kil.
Körde hela dagen bil ner mot söder och när vi var framme på natten så var det så varm att jag måsta ta av mig min tröja. Det om någonting känndes för första gången att det var sommar iår.

Vi hjälpte till på gården på lördagen innan vi tog oss en simmtur i en sjö och efter kl 16 körde sommarfesten igång.

Sedan efter helgen gick jag tillbaka upp till fjällstationen och Björn åkte över till Finland för att gå en 6 veckors klätterkurs.

04.09.2017 kl. 11:28

Fjällkräftis

Idag skall vi på fjället ha det lite mer som alla andra, vi skall ha kräftskiva ikväll för personalen. Men först skall jag klä på mig serverings föklädet och jobba som servitör för de få människor som är på stationen idag.

Känner mys i min kropp.

13.08.2017 kl. 15:42

Oskar o Eeva

Nästa helg skall vi på en bröllops fest i Sverige, två klasskompisar har gifta sig så vi är påväg att gå ner för fjället för att verkligen ha en roadtrip och umgås med vänner.
Det skall bli roligt, men efter helgen kommer jag gå upp alena tillbaka till Helags. För sedan skall Björn gå klätterspecen i vår gamla skola Outdoor Academy.

Jerry och jag, vi kommer vara här tillslutet. Har fått förfrågning om jag vill guida vår fjällrävstur, får se hur det blir med det.

09.08.2017 kl. 11:19

Silverfallet

En lite längre tält tur vi gjorde i juli här runt vår bakgård på fjället. Vi satte upp ett mål och det var till ett vattenfall eller ett långt fallande vatten drag mer. Turer var mycket varierad, både med myggen, miljön och orken. Brukar ibland fundera hur mycket Jerry orkar men efter detta vet jag att han orkar gå mycket längre än ja. Tre fina dagar fick vi.

07.08.2017 kl. 11:34

På fjället

Ja vad skall man söga, en sommar på fjället är inte helt som en sommar skall vara. Det är fjällväder hela tiden.

Det bildas moln, det regnar, det blåser, ibland är det varmt och sjöarna är konstant kalla.

Jag jobbar och sedan är jag ledig. På ledigheterna har det både blivit lite tält turer, haft feber och allmänt innomhus häng med Jerry.

Vi är mitt i högsäsong nu och kommer vara det ännu några veckor framåt, det känns.

Det känns mest för att jag inte får i mig riktigt vad min kropp skulle behöva, så det har blivit mycket saft för att få snabb energi och lite socker under dagen.

28.07.2017 kl. 11:06

Ida var namnet
född 1990
och är just under 160 cm lång.

Är en fyrasäsongers brud som tycker om att vara ute, älskar att förvåna och bevisa att flickor kan och har en princip om att alla är söta.

Är anställd på STF som fjällvärd på Saltoluokta fjällstation med Björn och vår hund Jerry.