Bästaste far

Min pappa, den rare och fine. En man som har sett och vet mycket, jag är glad då jag kan ge han nya upplevelser. Jag är glad då han har besökt mina arbetsplatser och jag är glad att han är min far. Glad farsdag pappa.

Besöket i Kiruna 2014

13.11.2016 kl. 13:07

Älgjakten innan snön

En helg var jag utan hund och Björn, så jag passade på att gå på älgjakt.

12.11.2016 kl. 20:41

9.11

Tror ingen har missat vem som nu blev USAs nye president. Det ända roliga var att precis efter Trumps tal så ringde det i Björns telefon och det var hans bank som ville ha ett möte med han så fort han är i Kstadin igen.

Jaha, tänker man.

09.11.2016 kl. 20:07

Som solen

Ja, vad ser mina/våra planer ut. Vi kommer flytta oss som solen, eller ja i december då vi börjar är det redan kaamos.

Vi skall med Björn dra oss till östra delen av finland, upp till hans gamla arbetsplats Basecamp oulanka i Oulanka nationalpark för två månader. Björn kommer vara huvudguide för 4 vecko grupper och jag kommer springa som en hjälpande guide med arbets uppgifter som är väldigt oklart ännu.

Sedan i februari när solen börjar så småningom komma tillbaka så har vi flyttat till Sverige. Helt ut till väster, i jämtlands fjället. Vi har blivit anställda för Svenska turistföreningen och skall jobba som fjällvärdar på Helags fjällstation till sista april.

Om man inte kommer ihåg så kan ni tänka på oss att vi flyttar oss som solen, typ.

Bilden är härifrån.

02.11.2016 kl. 19:30

Tandservice

Och hur alla har pratat och det har talas om att man får inte tandläkar tid. Att man måst vara ett halv år i förväg, åtminstone. Men idag när jag ringde och ville boka, lite så här halv akut så fick jag tid nästan direkt samma dag.
Inne hos tandläkaren sa de att de behövs opereras och de kan göra det nu om det passar, så under 15 minuter hade de bedövat, tagit bild och dragit ut en visdomstand.
Mycket smidigt gick allting och uppskattade servicen jag fick. Hoppas de förstod min tacksamhet då jag uttryckte mig efteråt "Sidu bara, det gick smidigt. Tack skall ni ha"
31.10.2016 kl. 15:14

Frost

Vinter tiden har börjat och med det slår verkligheten till att vi får färre ljusa timmar på dagarna. Lite små drömmer jag om att hinna göra en resa här emellan säsongen men sen igen så myser jag redan att bara inte ha så mycket inplanerat.

30.10.2016 kl. 18:21

Sällan som på strömsö

Ett ända stort äventyr kan man påstå att det är med att ta färjan över mellan Sverige o Finland, med Björn. Alltid blir det någonting som lämnar en liten berättelse kvar då vi kommer hem. Denna gång blev den väldigt kort för vi hann aldrig med färjan igår kväll.

Så hur mycket vi försökte för att undvika Grace så åkte vi istället idag heladagen i den.

17.10.2016 kl. 20:32

Lisa o Alex

Andra bröllopet, detta var i augusti och det var mina gamla klasskompisar Alexander och Lisa som hade bröllopet ordnat i Oravais.
Även denna helg var en snabb visit, men vi drog lite ut på den med att ta färjan över till Sverige denna gång. Tillsammans med Anders (även han vår gamla klasskompis) och hans flickvän Nina delade vi på en hytt.

Det blev en dag på färjan, en natt i Kristinestad, en natt i tält på Oravais camping och en natt på färjan i totalt.

Men nog var det allt värt, roligt och träffa gamla vänner och bekanta. Och jag tycker om österbotten, det är så där mysigt.

Mr and Mrs Brännskärr

Innan bruden och brudgumman anlände till fest paviljongen minglade vi vid kvällens måltid.

Och förberede oss för vårt lilla extra programpunkt för dem, det var någonting lite extra som jag tror de uppskattade från oss gamla klasskompisar.

Festen varade länge, blev mycket fina tal, sång och lekar. Jag var dock väldigt förkyld så mot kvällen hade jag svårt för att både prata och andras samtidigt.

Här var vi hela gänget samlade, avecen fick stå bakom kameror medan vi försökte stå stilla.
Ser fram emot att träffa en hel del igen bara vi kommer upp till österbotten.

13.10.2016 kl. 18:45

Klar för semester

Säsongen är avslutad ute i Sörsjön för vår del och jag känner att jag har en ordentlig "säsongs påse" under ögonen.

En massa saker som vanligt skall pusslas, men på måndag kommer vi vara i Kudiby igen och möjligen där efter skall jag försöka ta det riktigt lugnt. Bara vara och gå ut för min och Jerrys skull.

13.10.2016 kl. 17:03

Hösten tar fram träningen

Ledig dag och vi bestämde oss för att göra ett träningspass ute då hösten bara fortsätter att vara så otroligt fint.
Utöver att gå ut med hunden, några fåtal gånger klättrart lite har det inte blivit så mycket tränas. Lite för att jag har varit trött och förkyld ett par gånger. Men nu vill jag komma in i det igen. Så att kroppen och uthållighet är stark för vardagen.

Nu måst jag lägga mig ner med mina darriga ben.

26.09.2016 kl. 21:55

Ida var namnet
född 1990
och är just under 160 cm lång.

Är en fyrasäsongers brud som tycker om att vara ute, älskar att förvåna och bevisa att flickor kan och har en princip om att alla är söta.

Är anställd på STF som fjällvärd på Saltoluokta fjällstation med Björn och vår hund Jerry.