Frost

Vinter tiden har börjat och med det slår verkligheten till att vi får färre ljusa timmar på dagarna. Lite små drömmer jag om att hinna göra en resa här emellan säsongen men sen igen så myser jag redan att bara inte ha så mycket inplanerat.

30.10.2016 kl. 18:21

Sällan som på strömsö

Ett ända stort äventyr kan man påstå att det är med att ta färjan över mellan Sverige o Finland, med Björn. Alltid blir det någonting som lämnar en liten berättelse kvar då vi kommer hem. Denna gång blev den väldigt kort för vi hann aldrig med färjan igår kväll.

Så hur mycket vi försökte för att undvika Grace så åkte vi istället idag heladagen i den.

17.10.2016 kl. 20:32

Lisa o Alex

Andra bröllopet, detta var i augusti och det var mina gamla klasskompisar Alexander och Lisa som hade bröllopet ordnat i Oravais.
Även denna helg var en snabb visit, men vi drog lite ut på den med att ta färjan över till Sverige denna gång. Tillsammans med Anders (även han vår gamla klasskompis) och hans flickvän Nina delade vi på en hytt.

Det blev en dag på färjan, en natt i Kristinestad, en natt i tält på Oravais camping och en natt på färjan i totalt.

Men nog var det allt värt, roligt och träffa gamla vänner och bekanta. Och jag tycker om österbotten, det är så där mysigt.

Mr and Mrs Brännskärr

Innan bruden och brudgumman anlände till fest paviljongen minglade vi vid kvällens måltid.

Och förberede oss för vårt lilla extra programpunkt för dem, det var någonting lite extra som jag tror de uppskattade från oss gamla klasskompisar.

Festen varade länge, blev mycket fina tal, sång och lekar. Jag var dock väldigt förkyld så mot kvällen hade jag svårt för att både prata och andras samtidigt.

Här var vi hela gänget samlade, avecen fick stå bakom kameror medan vi försökte stå stilla.
Ser fram emot att träffa en hel del igen bara vi kommer upp till österbotten.

13.10.2016 kl. 18:45

Klar för semester

Säsongen är avslutad ute i Sörsjön för vår del och jag känner att jag har en ordentlig "säsongs påse" under ögonen.

En massa saker som vanligt skall pusslas, men på måndag kommer vi vara i Kudiby igen och möjligen där efter skall jag försöka ta det riktigt lugnt. Bara vara och gå ut för min och Jerrys skull.

13.10.2016 kl. 17:03

Hösten tar fram träningen

Ledig dag och vi bestämde oss för att göra ett träningspass ute då hösten bara fortsätter att vara så otroligt fint.
Utöver att gå ut med hunden, några fåtal gånger klättrart lite har det inte blivit så mycket tränas. Lite för att jag har varit trött och förkyld ett par gånger. Men nu vill jag komma in i det igen. Så att kroppen och uthållighet är stark för vardagen.

Nu måst jag lägga mig ner med mina darriga ben.

26.09.2016 kl. 21:55

Första bröllopet

Det var i juli vi åkte över första gången för att vara med på ett bröllop, det var Björns storebror som gifte sig med sin Carola. För min del var det lite spännande att vara med på ett halv okänt bröllop då jag ändas var där som avec och hade ändast några gången träffat paret. Men det gick bra, österbottningar är ett fint folk. Om man nu får sätta de i en egen kategori.

Vi flög över till Vasa på fredag, då vi även Björn hann med att var på Alexs svensexa (som var vårt följande bröllop) och jag han träffa Lisa.

På lördagen åkte vi till Solf med Björns lille bror, deras mamma och Janne. Rolig grej var att Janne glömde sina kostymbyxor och måsta kör hem tillbaka medan vi andra förberede oss för att gå till kyrkan.

Carola och Jonas, det var redan andra gången jag besökte Solf kyrkan eftersom deras barn hade dopet i februari i samma.
Vi åkte buss till efterfesten till Malax och spenderade tid där tills klockan blev 4 och en buss tog oss tillbaka till gästgiveriet. På söndag morgon blev det brunch för alla och en mycket fin helg var över.

16.09.2016 kl. 13:16

Här var vi nu

Vart tar all tid ivägen. I sommar har det tagit åt alla tid med all planering till och från bröllop, hinna med med kompis kretsen som vi har här runt om Norrköping. Och så Jerry, vår otroligt lätta och fine nye vän, men även han som inte vill bli frisk.

Han drar,å drar och drar in, har spyreflexer och så har han snuva som kommer och går. Jag är ganska säker på att jag inte har prata med en läkare så mycket som jag har pratat med veterinären vi har besökt varje månad.

Får hoppas det börjar bli uträtt snart, för detta börjar bli lite tungt. Skall själv klart sätta upp lite bilder från alla tre bröllop och mer från sommaren.
Nu endast en på Jerry.

11.09.2016 kl. 21:28

Midsommaren

Midssommaren iår gjorde vi även en kajak/kanot utfärd i skärgården. Denna gång utgick vi från Gryt skärgård. Vi valde att ta en kanot med Björn för att lättare få med oss Jerry och annat behövlig packning till en obestämd liten ö.

Finn, Victor och Finns flickvän Emelie valde kajaker. Oftast paddlar man snabbare i kajak än Kanot, men nu så var det ändå Björn jag hade med i min båt så vi höll i en mycket bra takt.

Efter en dags utflyckt på ca 6 km så hittade vi en passlig ö och slog upp läger.

Jerry var glad och ivrig att få vara med. Och han stor trivdes i kanoten och även tältet. Var lite nervös innan.. heh.

Utan man var vi dock inte heller, hade överdoserat med mängderna men vi åt istället i flera timmar med allt möjligt gott som vi hade lastat med oss.

Senare på kvällen paddlade Finn och Emelie iväg för att visa vägen för en kompis som med kom och firade med oss. Så vi la oss i hängmattorna för att smälta maten och tog en nubbe.

Morgon brunch i massor. Blev en lång sovstund efter allt, rakt på berget lade vi oss.

Sedan packade vi ihop, paddlade över farleder, i vassen, under en smal bro och längs med öar medan solen brännde på.

19.07.2016 kl. 12:47

En fiske dag i Juni

05.07.2016 kl. 18:37

Natt promenad

Är rätt spännande det här med att ha Jerry. Oroar mig ibland lite för mycket att han har det bra och det här med att han ÄLSKAR kopplet känns så fel. Han borde ju egentligen vilja kunna springa fritt, men troligen är han uppfostrad att han får bara gå ut när han får kopplet på sig. För det mesta har vi han löst då det är möjligt, han går ändå bara ca 30m ifrån en om han inte går helt brevid. En kväll då jag och Jerry lyckades tappa bort oss i skogen känner jag att då vi var på gården så skulle han få gå löst de sista 5m till dörren. Men då nappade han upp någonting och sprang borta..jag blev ängslig och sa till Björn att han måst komma med och söka. Efter säkert bara 3min kom han tillbaka och i munnen hade han en kall grillad korv.

Kändes lite små komiskt men det tog en bra stund för mig att inse vad det var då det var rätt mörk. Trodde det först var nån del av ett djur eller ett finger.

Det är kanske det mest spännande som hänt på några veckor.

07.06.2016 kl. 22:05

Ida var namnet
född 1990
och är just under 160 cm lång.

Är en fyrasäsongers brud som tycker om att vara ute, älskar att förvåna och bevisa att flickor kan och har en princip om att alla är söta.

Är anställd på STF som fjällvärd på Saltoluokta fjällstation med Björn och vår hund Jerry.